Ikhwah Itu Bergaya Ala Ala Datuk?

ohoii Lacoste..Peberet aku nie...




Rambut disikat rapi. Baju jenama Hollister. Disarungkan pula seluar jeans Levi's ( eh terasa la pulak.ehem ehem). Tali pinggang pulak berjenama Bugatti. Kasut pulak dipadankan dengan baju yang tidak asing lagi jenamanya iaitu selipar jepun! Eh selipar jepun je? ok silap taip silap taip. Aseef ye. Kasut sudah semestinya kasut yang diminati iaitu kasut Lacoste.Walawehh..

"Akh,amboi bergaya sungguh ana tengok anta. brand giler semua satu set outfit anta nie,kalah Datuk Datin nie" kata-kata sinis dilontarkan oleh Sudin tanpa berselindung.

"Yela Akh,ana tengok barang barang anta mana ada barang barang cap Kaki Ayam nie,semuanya kalau boleh kedai yang bila masuk je,semua orang pandang nie!" ujar Kasim bersendengkan dinding disebelah cermin rumahnya.

"Ana bukan apa Sudin Kasim,ana dah biasa dengan jenama jenama nie,ana kurang selesa sikit dengan jenama pakai buang nie" dibalas Selamat sambil memperbetulkan bajunya dihadapan cermin tanpa memandang sekilas wajah Sudin ataupon Kasim.

"Berjenama berjenama jugak tapi kita sebagai dai'e nie kena la berpada pada dalam berpakaian ataupon membelanjakan wang kita. Kan zuhud itu lebih baik" tangan Sudin menepuk bahu Selamat dengan bersahaja. Kelihatan nada lembut digunakan oleh Sudin dalam menasihati sahabat serumahnya itu.

"Betul Selamat apa yang sudin katakan itu" tambah Kasim.

Namun segala teguran sahabat dunia akhiratnya itu hanya dibalas dengan satu senyuman. Senyuman yang mampu meredakan kemarahan sesiapapon bahkan kemarahan Amirul Mukminin Umar Al Khattab. Selamat segera mendapatkan kunci keretanya di atas meja soleknya itu. Kereta itu juga baru sahaja di beli olehnya. Boleh dikatakan semua barang barangnya kini semuanya baru baru belaka. Bak kata mokcik mokcik kampung,bau kedai masih lagi dapat dihidu.

broom broomm...

Deras laju bunyi kereta Vios keluaran baru itu. Selamat memang dahulu kalanya meminati jenama Toyota ini. Katanya buatan Jepun ini sangatlah memuaskan hatinya berbanding dengan harga yang tidaklah semahal BMW ataupon Volkswagen. Kali ini Selamat menuju ke Putrajaya. Jarang sekali dia menuju ke Putrajaya melainkan ketika hendak melawat Masjid Putra ataupon Masjid Besi yang sangat terkenal di Putrajaya itu sendiri. Kali ini hatinya berdebar debar. Setereng keretanya dipegang erat. Matanya tajam memandang jalan raya dihadapannya. Kelihatan Putrajaya tidaklah sesesak seperti di Kuala Lumpur tempat dia bekerja. 

Selamat bekerja sebagai seorang Cikgu Matematik di sebuah sekolah yang hanya untuk anak-anak datuk. Setiap hari dia akan menaiki Pengangkutan Awam untuk ke sekolahnya. Lebih murah dan jimat. Masa yang diambil untuk ke sekolah itu hampir satu jam. Setiap hari Selamat menggunakan masa sepanjang perjalanannya menuju ke sekolah dengan menghafaz Al-Quran. Digunakan masa sebaiknya walupon suasana tidaklah memberansangkan kefungsian otak. Namun tetap jua pendiriannya jika dibuangkan masa dengan melihat MukaBuku ataupon Pengicau sahaja. 

Baginya masa itu emas malah ia lebih bernilai dari itu. Kata-katanya itu disematkan didalam hatinya kerana itu adalah kata-kata naqib kesayangannya. Bunyi mudah tetapi maksudnya mendalam. Teringat memori ketika dia Sudin Kasim berusrah bersama. Terukir senyuman dibibirnya ketika memandu. Kenangan manis sesama mereka dan ahli ahli usrah yang lain. Tersengih seketika.


Bersambung....

Encik Levis

P/s:Masih mencari sinar untuk tamatkan cerita pendek ini.Walaupon tidak seberapa tapi masih mencuba untuk bertukar mood.hehe
Harap cerita ini tidaklah sebosan ending cerita yg klise gituh..Mohon doa kalian semua agar cerita ini semakin menarik malah meletup sehingga ke pasaran gituh.eh..
Semua nama berikut tidak kena mengena antara yang hidup atau yang mati.
Aman.
senyum.

No comments:

Post a Comment