Alahai Jemput masuk,Jemput Jemput..Ahlan Ahlan!!

hai saya semua!! lama tidak bersua..
"Hai tercegat apa lagi kat luar tuh. Marilah masuk ke dalam rumah nie. Meh Meh jangan segan silu. Alaaa buat je macam rumah sendiri. Lagipon awok bukannya selalu datang sini pon. Semua saya dah sediakan. Nasi Tomato berserta daging palembang ada, air jus tembikai susu ada, dessert kek tiramisu pon ada. Alaaa bukan selalu pon meriah macam nie. Lagi lagi pulak untuk tetamu spesel macam awok nie. Dah dah tak payah nak segan segan kucing plak

------------------------------------******-----------------------------------------

Haaa. Terasa macam diraih begitu teruja tahap dewa tak? Pernah anda merasa betapa anda sangat dijemput sebegini oleh sahabat anda? Sanak saudara anda? atau bakal mertua anda?Eh.

Penulisan kali ini bukan ingin saya ceritakan bahawa Datuk M dan Datin S pernah datang ke rumah saya. Bukan juga untuk menceritakan keterujaan saya apabila Rashid Sidek,jurulatih Lee Chong wei datang ke rumah saya itu hari.Eh. Bukan juga menceritakan artis popular kini datang bertandang ke rumah saya.ohoii. Dan jauh sekali untuk menceritakan betapa hebatnya saya memasak sebegitu hidangan untuk tetamu spesel saya. Wahai!

Pada saat yang emosi ini,dimana perasaan kegumbiraan dan keterlonjakkan riang ria saya dek kerana keterujaan saya sebegini nazak yang saya kira mengalahkan kanak-kanak ribena ini,ingin sekali saya menceritakan betapa saya berdebar, seronok,bersemangat dan bercampur baur perasaan saya kali ini untuk menyampaikan kepada anda mengapa berlaku begini pada saya. Saya kira doktor se-master atau sehebat mana pon tidak mampu menghuraikan penyakit saya ini. Tetapi izinkan saya untuk berkongsi penyakit ini dengan anda. Anda mahu?

wahahaha

Saya tahu pasti anda sudah terpinga-pinga dan terus menerus menggaru kepala anda terhadap kepelikan kelakuan saya yang kurang siuman ini atau mungkin dipanggil anda ,kemaruk cinta mungkin. Amboii.. 

Ahhh tidak saya peduli semua itu. 
Ewahh

Begini,sebelum itu beri saya ruang dan peluang terlebih dahulu untuk meredakan gelagat saya ini. Biar saya tarik nafas panjang-panjang terlebih dahulu ye.

ooouuusssss..

Baiklah.

Ehem ehemmm.

Betulkan baju melayu dan sampin dulu.

"wahhh Encik Levis nie sampai bersampin baju melayu bagai nie,ada majlis orang kawen ke hape nie? ke Encik Levis yang nak kaweeennn nie?.Heee.."

haaaa...
Itulah yang saya mahu gomongkan sama kamu semua.Eh.
Bukan. Bukan. Bukan saya yang nak kawen or majlis kawen sahabat saya. Tapi saya nak tunjukkan betapa happy dan terujanya saya dengan tetamu kali nie.
Saya yakin anda juga bakal teruja dan gembira seperti saya. Seperti mahu lompat tinggi-tinggi sambil menjerit keriangan gituh. Eheh.

Tetamu kali ini pasti anda semua tahu dan kenal sesangat.
cuba teka!
siapa betul saya belanja air Ribena.Eh

haaa betul.
Ramadhan nama yang diberi.
mari kita kenali Ramadhan ini dengan lebih lanjut. Kita bertaaruf dahulu selepas itu barulah boleh bercinta dan terus kawen. Oppss. silap. silap.
hehe
yeah yeah ecok puasa. Puasa kasi penuh tawww..

"Apabila bulan Ramadhan telah datang,maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu pintu neraka dan diikatlah semua syaitan"
(Muttafaq 'alaih)

Nampak sudah bukan betapa dasat dan speselnya tetamu saya ini bukan. Manakan tidak, syaitan semua diikat dan dah takde chance la syaitan nak bisik-bisik manja kat kita lagi. Tambahan pula selepas ini boleh la malam-malam kita main nyorok-nyorok. Tiada lagi kes orang disorok syaitan semua bagai. Eh

"Setiap anak Adam adalah digandakan pahalanya kepada sepuluh hingga 700 kali ganda, maka Allah SWT berkata: kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah khas untukKu dan Akulah yang akan membalas kebaikannya,mereka meniggalkan makanan,minuman dan syahwat mereka(disiang hari) hanya keranaKu"
    (Riwayat Bukhari dan Muslim)



Laaa hang tunggu apa lagi. Pi la buat-buat baik kat ramadhan tuh macam aku buat tuh.wahahaha. Nampak bukan agenda saya menjamu hidangan yang masyuk itu. Itulah dinamakan tektik untuk mendapat ganjaran Ramadhan. Anda bila lagi? hohohoh

"Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan buruk dan perbuatannya tatkala puasa, maka tiada hajatAllah baginya (kerana pahala akan terhapus) walaupon meninggalkan makanan dan minumannya.
(Riwayat Bukhari)

Lagi satu nak pesan kepada anda tentang tetamu kali ni,berkatalah dengan tuturan yang manis ala ala boleh sampai kena potong kaki gituh.Eh. Dan tidak lupa akhlak juga harus dijaga ketika berdepan dengan Ramadhan. Sekiranya tidak,maka rugilah kita umpama debu yang berterbangan hanya sekelip mata sahaja. Penat lelah kita tidak membuahkan hasil dek kerana akhlak dan pertuturan kita.

"Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu yang berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang dizalimi"
(Riwayat Tirmizi: Sohih)

Teramat rugilah kita sekiranya Ramadhan yang datang ini,tidak kita manfaatkan kedatangannya seratus peratus iaitu dengan berbanyak-banyak berdoa kepada Allah kerana ketika itu dan disaat itu jugalah doa kita tidak ditolak. Mana mungkin peluang keemasan ini mahu kita tolak atau abaikan sementah- mentah bubur nasi kita semalam.Eh

"Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan karena didorongleh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkanlah dosa-dosanya yang terdahulu"
(Muttafaq 'alaih)

Wahhh. Epik bukan ramadhan ini. Sekiranya kita hanya suka suki untuk melayan Ramadhan, tetamu spesel kita ini hanya sekadar kemestian, maka tersangat rugilah dan sayang seribu kali sayang kerana semua dosa dosa kita yang menggunung lebih tinggi dari Gunung Everast itu,dapat dihapuskan oleh Allah. Lahirkan sifat untuk mendapat keredhaan demi menjamin pelupusan dosa dosa kita yang lalu. Andai sekiranya Ramadhan ini kita abaikan,endah tak endah sahaja, tidak terjamin bahawa ia akan berkunjung dan bertandang ke rumah kita lagi pada lain tahun.
Allahu.

Nanges besar.

Last but not least. Amboi speaking gaya-gaya Angelina Juling gituh. wahahaha.
Untuk pengetahuan anda juga,Ramadhan mempunyai seorang anak perempuan yang jarang sekali keluar rumah. Solehah malah orang tua-tua cakap, wanita melayu terakhir la di muka bumi ini.Ewahh.

Ingin berkenalan dengan si Dia?

Amboiii bab gatal, tak kenal maka tak cinta ni,laju ja hangpa noh.

"Carilah Lailatul-Qadri itu di malam ganjil pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan-yakni malam 21,23,25,27 dan 29.
(Riwayat Bukhari)

Haaaa. Tunggu apa lagi,bapak dia dah bagi peluang pergi cari anak dia,Laila pada malam ganjil sepuluh malam terakhir gituh. Tuh dah dapat restu dan izin namanya. Wahahaha. 



Encik Levis.

P/s: Dikesempatan ini,ingin saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua pembaca tegar belog saya ini.(bajet bajet ramai pembaca ja). ahahaha. Semoga ramadhan kali ini kita all-out beribadah kepadaNya dan semoga semua amalan-amalan kita dibulan ramadhan ini diterimaNya. Dan saya berharap agar bukan dibulan ini sahaja kita gandakan amalan kita,tetapi dibulan bulan yang lain. Biidznillah.



















No comments:

Post a Comment