Menangislah!

dont cry.Allah with you..
Menangislah.

Menangis adalah sesuatu yang sukar untuk dielakkan lebih-lebih lagi bagi kaum wanita. Aik siapa kata lelaki pon tidak menangis,malah lagi sensitip lagi ado lah. lelaki sejati katanya. Eh.

Lah pulak adalah singkatan bagi orang yang bernama Abdullah. Nama glamour Lah. Ringkas. Mudah. Dan cepat. Dan apabila Lah menangis,maka jadi menangislah. Ok ini mengarut. Sila abaikan.

Bila menyebut pasal menangis,ia tidak asing lagi,sudah seharusnya berkaitan dengan hati. Ya, raja kepada jasad kita yang sangat bertaut kepada satu sama yang lain. Ia saling berkait rapat umpama baju dan seluar. Lebih rapat berbanding isi dengan kuku. Umpama PS4 dan joystick. Eh.  Ia adalah seperti jasad dan roh. Hanya dengan izinNya sahaja ia akan reda. Tenang. 

Ada orang menangis pabila kehilangan orang tersayang seperti Datin Mama,Datuk Papa atau Inche Abang or Puan Kakak.

Ada orang menangis pabila kehilangan barang yang tersayang seperti mainan Gundam walaupon orang yang main itu sudah berumur 30an.Ini Gila.

Ada orang menangis apabila melihat cerita korea,hindustan mahupon hollywood. Ini semua iluminati. Eh

Ada orang menangis pabila mendapat result yang teruk dalam test bulanan sahaja kerna takut dimarah oleh Datuk Papa dan Datin Mama.Ini Nerd.

Ada orang menangis kerana putus chenta dengan si Dia yang disangka-sangkakan bahawa Dia lah tuluk rusuk yang dicari selama ini.Ini poyo.

Dan ada orang menangis kerana itulah hobby masa lapangnya. Asal terluang ja masa,menangislah dia.Ok nie dah kena masuk Hospital tanjung Rambutan.Wahaha

Dan ada juga orang menangis apabila dia mendengar ayat-ayat AlQuran yang dialunkan sehingga menggugah jiwa dan mengoncang emosi. Inilah calon zauj atau zaujah yang dicari.wahahaha

Baiklah. 
Seriyes kali ini.

Pernahkah kita menangis kerana risaukan bagaimana pengakhiran kita diakhirat kelak? Ke syorgakah ataupon ke nerakakah?

Pernahkah anda berfikir tentang hal yang sedemikian selain daripada memikirkan dengan siapa anda mahu kawen,kerja dimanakah selepas aku tamat belajar atau adakah aku akan mendapat anak-anak yang gebu lagi comel dengan isteriku? Adakah itu yang bermain difikiran kita?
Tepuk dada tanyalah iman anda.

Dengan keadaan yang kita tidak pasti bilakah saat kematiaan kita ataupon bagaimana saat kematiaan kita,adakah kita menyesali dan menitiskan air mata walaupon setitik sekiranya kita tidak sempat bertaubat?

Adakah kita menangis sekiranya ayat-ayat Al-Quran yang menceritakan tentang azab pedihnya api neraka itu?

Adakah kita....??

Sekiranya kita menangis keikhlasan mengharapkan keredhaan dan belas kasihan Allah,boleh membawa kita dibawah naunganNya. Rasululah juga pernah berkata tujuh golongan yang mendapat naunganNya pada hari dimana tiada naungan selain naunganNya salah satunya  adalah orang yang bermunajat kepada Allah ditempat sunyi sehingga mengalir air matanya.

Siapakah yang menitiskan air matanya hanya kerana Allah s.w.t? 

Yang menyesali dosa-dosanya yang tinggi menggunung itu?

Malu terhadap dirinya yang sering ingkar dan penuh dengan maksiat dan noda hidupnya?

Kitakah?
Kitakah?
Kitakah?

Nanges la wahai mata dan hatiku.

Kisah 1: Pada suatu hari,ketika masih kecil,Umar Abdul Aziz pernah menangis teresak-esak secara tiba-tiba sehingga membuatkan ibunya risau. Lantas ibunya bertanya, "Wahai Umar,atas sebab apakah engkau menangis?"

Umar Abdul Aziz menjawab " Wahai ibuku,sesungguhnya aku teringatkan maut." Dia terus menangis dan menangis.

Mendengar jawapan tersebut,ibunya gementar dan terus menangis.

Kisah 2: Pada suatu hari,hanzalah menangis teresak-esak. Dia menangis dengan kuat sekali sambil berjalan hendak bertemu dengan Rasulullah saw. Di tengah perjalanan,dia bertemu dengan Abu Bakar. Abu Bakar bertanya,"Wahai Hanzalah,apakah yang terjadi kepada kamu?"

Hanzalah menjawab, "Wahai Abu Bakar,sesungguhnya Hanzalah sudah munafik."

"Masha Allah,mengapa kau berkata sedemikian?"

"Ketika kita bersama dengan Rasulullah saw.Kita berasa seakan.akan syorga dan neraka berada dihadapan kita. Tetapi,apabila kita pulang kepada keluarga,kita lupa semua itu."

Abu Bakar yang mendengar bicara Hanzalah,lantas menangis dengan kuat. "Abu Bakar juga munafik!". Lantas kedua-duanya bergerak bertemu Rasulullah dalam keadaan mereka menangis. Mereka menagis kerana mereka merasakan diri mereka itu dalam kepura-puraan. Mereka takut sekiranya Allah tidak menerima mereka.

Apabila sampai dihadapan Rasulullah,mereka menceritakan apa yang mereka rasakan. Rasulullah menyatakan, "Demi zat yang jiwaku berada ditanganNya,sekiranya kamu tetap dalam keadaanmu seperti mana ketiaka kamu berada di hadapanku dan sentiasa mengingatinya,nescaya malaikat akan bersalaman dengan kamu di tempat tidurmu dan di tepi jalan."

Kisah 3: Abdullah bin Rawahah apabila melihat Jaafar bin Abi Talib gugur dimedan perang,beliau bergerak menggantikan sahanatnya itu. Dalam langkahannya beliau menangis. Sehingga ada yang bertanya " Apakah kamu takut akan kematian?Mengapa kamu menangis?"

"Tidak,aku tidak takut akan kematian. Aku hanya teringat akan penerangan Allah dalam surah Maryam,ayat 71 hingga 72 yang bermaksud:

"Tidak ada seseorang di antara kamu melainkan sampai kepadanya neraka. Ia adalah satu perkara yang mesti berlaku yang ditetapkan oleh Tuhanmu. Kemudian,kami selamatkan orang-orang bertaqwa,dan kami biarkan orang-orang yang zalim dengan kekufurannya dan maksiatnya tinggal berlutut dalam neraka itu."

Allahu.
Potong bawang besar laju-laju.

Menangislah wahai mata dan hatiku.

Hati akan menjadi basah sekiranya mata kita juga basah. Ia lumrah kehidupan. Sunnatullah. Secara tidak langsung,itulah hati yang lembut. Mudah terusik. Mudah digoyah dengan penyesalan. Lembutnya itu tiada tolok tandingannya. Tidak dibuat-buat dan tidak pulak dipaksa. Ia lahir dari sanubari yang sentiasa mengharapkan keikhlasan penciptaNya. Allah.

Didalam hati menangis,timbullah rasa betapa kerdilnya dan lemahnya diri ini. Ia menundukkan ego yang berkuasa sejak datangnya bisikan-bisikan syaiton  yang dimana ego itu sukar ditundukkan melainkan hati yang lembut dan basah keranaNya.

Menangislah wahai mata dan hatiku.

Sekiranya sahabat-sahabat Rasulullah yang mulia dan dijamin syorga itu pon menangis,ini kan pula kita yang sentiasa bergelumang dengan dosa dan noda setiap masa dan waktu. Aduhai.

Rasulullah yang maksum dan diampunkan dosanya sebelum dan selepas juga menangis. Abu Bakar yang tidak pernah melupakan sunah Rasulullah dan sahabat yang dijamin masuk syorga juga menangis.

Mereka menagis kerana takutkan Allah.

Mereka menangis mengingati maut.

Mereka menangis membaca Al Quran.

Mereka menangis apabila melalukan kesilapan atau dosa.

Inikan pula kita hamba yang longlai,lemah dan keji ini tidak menangis.

Alahai.
Sedarlah.

Kita merasakan bahawa menangis itu lemah. Tidak macho. Kolot. Tetapi lihatlah bahawa para sahabat yang sebegitu hebat pon menangis. Kerana mereka merasakan bahawa menangis itu adalah kekuatan. Ya,kekuatan untuk bangun dan untuk sedar siapa mereka di dunia ini. Bukan untuk menunjukkan bahawa mereka itu lemah,tetapi sebaliknya.

Menangislah wahai mata dan hatiku.

Air mata ini hanya berguna didunia. Mampu menjadi tatapan ribuan manusia. tetapi,ketahuilah bahawa diakhirat,ia sudah tidak bermakna. Tidak dipandang walaupon memnangis air mata darah sekalipon untuk merayu di hidupkan kembali di dunia ini untuk beramal,semuanya sudah terlambat. Sia-sia.

Allahu.

Ingatlah. Bahawa kekuatan menangis itu lebih padu dan kukuh apabila kita bangkit dan bergerak berbanding dengan kekuatan yang dicari.

Menangislah sebelum kita dinangiskan.

Jangan sesekali kita meninggikan ego hanya kerana untuk menidakkan sifat fitrahnya menangis itu sendiri.

Menangislah wahai mata dan hatiku.


Encik Levis.

P/s: Semoga anda masih lagi bersemangat mengejar ibadah di dalam bulan puasa. Ayuh kejar syorganya sehingga lebam-lebam badan,mata dan mulut dek kerana kejar amalan di dalam bulan puasa.













No comments:

Post a Comment